Henry van de Velde wordt beschouwd als een van de grote theoretici van de art nouveau.
Ontevreden over zijn werk als schilder, zoekt hij vanaf 1892 naar nieuwe manieren van artistieke expressie.
De decoratieve en toegepaste kunsten, die ook door zijn partner Maria Sèthe worden beoefend, worden voor hem een experimenteel terrein, waardoor hij zich de Arts and Crafts-beweging meester kan maken en het denkproces kan voortzetten.
Zijn theoretische visie, waarover hij lezingen geeft en essays publiceert, bestrijkt een groot aantal onderwerpen zoals de positie van het ornament, en de functionaliteit ervan en het productieproces. Omdat hij de technische vooruitgang in verband wil brengen met de productie van kwaliteitsvolle gebruiksvoorwerpen, is hij een van de eersten die al in 1894 pleit voor het gebruik van de industriële machine om het werk van de arbeiders te verlichten en een brede distributie te bevorderen. In die zin kan hij beschouwd worden als de vader van het design in België.
Het credo van Henry van de Velde is “een lijn is een kracht”. Deze signatuur kenmerkt zijn creaties: de lijn, organisch geïnspireerd maar abstract, bouwt en versiert het object. Dit geldt in de meest uiteenlopende disciplines: meubels, zilverwerk, keramiek, enz. Uit zijn vroegere carrière als schilder behoudt hij zijn oog voor kleurencombinaties en zijn vermogen om eenheid te scheppen in meubels, decoratie, kunstwerken en architectuur.
In 1900 verhuist Henry van de Velde naar Duitsland, waar zijn werk hoog gewaardeerd wordt. In Weimar sticht hij een school voor decoratieve kunsten met een nieuw onderwijssysteem, gekenmerkt door praktijkwerk en diversiteit van opleidingen.
Pas in 1926 keert hij terug naar België. Op verzoek van de Belgische regering sticht hij in Brussel de school La Cambre, die vergelijkbaar is met zijn school in Weimar. Henry van de Velde wordt zo een pionier van een hele nieuwe generatie Belgische kunstenaars, voor wie de art nouveau een impuls is en een geestesgesteldheid blijft.
1.
Behangpapier in samenwerking met Maria Sèthe (1867-1943)
muurschildering door het Atelier d'Offard
Zonder titel
1893-1896
Fonds van de Velde. ENSAV - La Cambre, Bruxelles
© SABAM Belgium 2023
2.
Behangpapier Tulipes
in samenwerking met Maria Sèthe (1867-1943)
reproductie
1893-1896
Fonds van de Velde. ENSAV - La Cambre, Bruxelles
© SABAM Belgium 2023
3.
Behangpapier Campanule
in samenwerking met Maria Sèthe (1867-1943)
reproductie
1893-1896
Fonds van de Velde. ENSAV - La Cambre, Bruxelles
© SABAM Belgium 2023
4.
Behangpapier motif dynamo-graphique
in samenwerking met Maria Sèthe (1867-1943)
reproductie
1893-1896
Fonds van de Velde. ENSAV - La Cambre, Bruxelles
© SABAM Belgium 2023
5.
Behangpapier zonder titel
in samenwerking met Maria Sèthe (1867-1943)
reproductie
1893-1895
Fonds van de Velde. ENSAV - La Cambre, Bruxelles
© SABAM Belgium 2023
7.
Sellette voor Louis Bauer
1896
padouk
privécollectie, Brussel
8.
Fauteuil voor Louis Bauer
1896
padouk, textiel
privécollectie, Brussel
9.
Vitrinekast
ca. 1896
Amerikaanse walnoot, wit glas, gekleurd glas
Design Museum Gent
10.
Pianobank voor de persoonlijke woning van de kunstenaar Les Hauts Peupliers (Weimar-Ehringsdorf, Duitsland)
1902
gelakt grenen
Design Museum Gent
11.
Stoel voor het huis De Craene-van Mons
ca.1899
messing, fluweel, padoek
Design Museum Gent
12.
Plafondlamp, model "E 118"
ca. 1904
gepolijst messing, glas
Klassik Stiftung Weimar
13.
Tegels (x 2)
Alexandre Bigot & Compagnie
1899
steengoed
Design Museum Gent
14.
Tegel
Alexandre Bigot & Compagnie
1895
steengoed
Design Museum Gent
15.
Menuhouder van de kunstenaar
1911
zilver
Design Museum Gent
16.
Ring
1899
geel en rood goud, platina, parels en diamanten
Collectie Koning Boudewijnstichting
in depot bij het Museum Kunst & Geschiedenis
17.
Tandenstokerhouder
1901
verzilverd
Design Museum Gent
18.
Dasspeld van de kunstenaar
ca. 1900
zilver
Design Museum Gent
19.
Inktpot
1898
brons
Design Museum Gent
20.
Juskom, bord en broodbord,
porseleinfabriek Meissen
1903-1904
porselein
Design Museum Gent
21.
Kop, schotel en bord voor ontbijtservies
porseleinfabriek Burgau
1906
porselein
Design Museum Gent
22.
Koffielepel
1900-1999
zilver
Design Museum Gent
23.
Visschep, sauslepel, fruitvork, vismes, visvork en zoutlepel van het model 'I'
1902-1906 (Tekeningen)
verguld zilver
Design Museum Gent
24.
Dessertmes, vork en lepel model 'III'
1910-1911 (Tekeningen)
zilver
Design Museum Gent
25.
Vork, lepel, dessertmes en messen van het model 'II'
1905-1906
zilver
Design Museum Gent
26.
Voorbereidende tekening voor de omslag van L'Art de la reliure en France aux derniers siècles door Edouard Fournier (1819-1880)
ca. 1893-1895
kalkpapier, canvas, carbon, Oost-Indische inkt, potlood
Collectie Koning Boudewijnstichting, in depot bij de Wittockiana
27.
Mock-up “No. 551” voor onbekende omslag
ca. 1898
vellum, canvas, potlood
Collectie Koning Boudewijnstichting, in depot bij de Wittockiana
28.
Persoonlijke map van kunstenaar met Campanule papier
ca. eind 1895
papier, karton, katoen
Collectie Pascal en Louise de Sadeleer
29.
“Henry van de Velde”
L'Art décoratif, deel I, J. Meier-Graeffe (Ed.)
Parijs, oktober 1898 - maart 1899
p. 8-9
Hortamuseum Collectie, St Gilles / Gillis
Zonder nummer
Omslag voor het eerste deel van Van Nu en Straks
A. Vermeylen
Antwerpen, januari 1896
prent op papier
Maison Hannon Collectie