Nieuw museum, nieuwe identiteit. Interview met het Oilinwater-team

De zoektocht naar een symbool

Al vrij vroeg in het ontwerpproces werd de noodzaak van een symbool duidelijk. Vanwege de identiteit en de architectonische trends waartoe het huis behoort. En omdat het bijzonder rijk is aan symboliek, leek alles op deze plek ontworpen om de bezoekers een gecodeerde, visuele en emotionele ervaring te bieden. 
 
Het echtpaar Édouard Hannon en Marie Debard bestelde de meeste meubels voor het huis bij Émile Gallé, die het umbel-ontwerp vrij systematisch in zijn werk toepaste. 

Deze bloem wordt ook gebruikt als mal voor het handvat van de hoofddeur van het huis, als eerste contactpunt met de plaats, als toegangssleutel - voor de bezoekers van Édouard Hannon 120 jaar geleden, en over enkele maanden voor het toekomstige publiek van dit nieuwe museum.
Wij waren bijzonder geïnteresseerd in de behandeling van dit object omdat het ons een goede synthese leek van de manier waarop Jules Brunfaut de plaats opvatte. Hij gebruikte verschillende artistieke trends in het Brussel van die tijd in een reeks aanrakingen. Het handvat is niet ontworpen volgens de principes van duidelijke lijn en curve die men in België het meest verwacht bij een Art Nouveau ontwerp, maar is een hyperrealistische, bijna rocaille-achtig afgietsel van de bloem. 

We hebben het gestileerd, omgezet in een tweedimensionaal ontwerp en gebruikt als een visuele inbedding tussen de woorden die het logo vormen. En als een zegel dat ook zelfstandig gebruikt kan worden.

Net als het handvat is ook de grafische communicatie een eerste contactpunt met het publiek.

Arts and crafts

Tijdens de ontwikkeling van het project voelden wij een zekere echo tussen de bouwplaats van het MAISON HANNON, die zeker een ballet was van ambachtslieden, ieder gespecialiseerd in zijn eigen vakgebied, en onze eigen praktijk. 
Wij voelen ons ten diepste ambachtslieden in ons vak als grafisch ontwerpers, wij maken werk in opdracht dat een praktische functie zal hebben. Maar wij proberen betekenis te geven en boodschappen uit te drukken in esthetische vormen. De artistieke context van die tijd spreekt ons dus vooral vanuit dit oogpunt aan.

We hebben dit project dus niet alleen uitgevoerd, maar in samenwerking met een heel team van professionals om ons heen - typografen, illustratoren, fotografen, drukkers, boekbinders 

Technische beperkingen 

Wat ook opvalt aan de dynamiek van de architectuurbeweging en de ideeën van de ontwerpers van deze Art Nouveau-periode is de manier waarop zij technische innovaties en beperkingen integreerden in de constructie van gebouwen en objecten. We wilden ook de elementen van de grafische identiteit in deze geest ontwerpen, met gebruikmaking van hedendaagse materialen die we tegenwoordig als grafisch ontwerpers hebben, voor kleur, papier en typografie.
 
We wensten de identiteit van de plek te weerspiegelen en een zekere tijdloosheid te bereiken, zonder het verleden te proberen imiteren.