Serrurier-Bovy en de “Chambre d’Artisan”

In 1893 stelt Gustave Serrurier een werkkast tentoon op de ‘Salon de la Libre Esthétique’, wat de aandacht trekt van het publiek en de pers. In 1895 presenteert hij de “Chambre d'Artisan” op de Cercle Artistique, daarvan bevindt zich nu een zeer gelijkaardig fauteuil in het Design Museum Gent. Aanvankelijk uit sparrenhout gemaakt met poten die op andere wijze gedraaid werden, werd dit model later in eikenhout gefabriceerd.

Serrurier voegt aan deze meubelen een brochure toe, waarin hij zijn sociaal engagement uitdrukt. Zijn doel om kunst toegankelijk te maken voor de arbeidersklasse, bereikt hij door gebruik te maken van betaalbare materialen en eenvoudige technieken zoals schroeven en uitsparingen. Zijn stijl combineert invloeden van Louis XIII en de Art and Crafts-beweging, met een achterkant die gesneden wordt uit een enkele plank en verder bevestigd aan een frame. Later zet hij deze eenvoudige aanpak voort door zijn creaties verder te stroomlijnen, waarbij hij de ornamenten reduceert om zo tot een soberder, functioneler ontwerp te komen.