Maison Hannon draagt bij aan de renovatie van het Rousseau-album met tekeningen van James Ensor
Het jaar 2024 markeert het 75-jarig jubileum van de dood van James Ensor, de Belgische symbolistische kunstenaar. Dit bijzondere jaar is dan ook uitgeroepen tot het Ensor-jaar, met diverse activiteiten en tentoonstellingen in heel België. Het Maison Hannon neemt op geheel eigen wijze deel aan deze herdenking!
Tijdens ons verjaardagsweekend zullen alle opbrengsten volledig worden gedoneerd aan de crowdfunding van KBR, bedoeld voor de restauratie van het album dat Mariëtte Hannon-Rousseau samenstelde met o.m. tekeningen, geïllustreerde visitekaartjes en brieven van James Ensor. Deze keuze was voor ons vanzelfsprekend, gezien de nauwe banden die Mariette Hannon-Rousseau, de zus van Édouard Hannon, had met de symbolistische kunstenaar. De familie Hannon bezat overigens verschillende werken van Ensor die momenteen te zien zijn in het MAD (Musée des Arts Décoratifs) te Parijs. Beter nog, in een brief van de Oostendse kunstenaar aan Édouard Hannon, weet hij te vertellen dat hij zijn voorliefde voor de schilderkunst is verloren, en dat hij zich nu vooral toewijdt aan de graveerkunst.
“Ensor en de familie Rousseau: het is een intrigerende geschiedenis. Het huis van de familie Rousseau in Elsene was letterlijk Ensor’s tweede thuis. Het is Théo Hannon, eveneens kunstschilder, die Ensor voorstelt aan zijn familie. Zo ontmoet Ensor zijn zus, Mariette Hannon, echtgenote van Ernest Rousseau, die aanvankelijk voogd werd van het gezin na de dood van vader Hannon. Het is niet alleen het begin van een langdurige vriendschap, de familie Rousseau treedt ook op als mecenas van Ensor. Mariette wordt zelfs zijn ‘logistiek verantwoordelijke’. Ze bezorgt hem kunstbenodigdheden en laat zijn etsen afdrukken bij de Brusselse drukkers.
De sterke vriendschap tussen Ensor en de familie Rousseau is fantasierijk geïllustreerd in tientallen brieven, die door Mariette met veel zorg in dit album werden verzameld. De brieven die Ensor met haar uitwisselde, laten een meer kwetsbare kant van de kunstenaar zien. Uit het album blijkt Ensors gevoelige kant en zijn genegenheid voor Mariette en haar familie.”
(bron: KBR)