Ketting door Gustave Serrurier-Bovy
Rond 1905 begon Serrurier & Compagnie met het maken van sieraden, aan de hand van dezelfde werkwijze als bij het ontwerpen van hun meubels en decoratie: goedkope materialen, spaarzame productie en zorgvuldige detaillering om een optimaal decoratief effect te creëren. De ketting die te zien is in onze tijdelijke tentoonstelling is gemaakt van zilver bedekt met goud (vermeil) en versierd met halfedelstenen. De fijne baguettes die het sieraad structureren doen denken aan de lijnen van een notenbalk en ondersteunen de decoratieve elementen. Serrurier-Bovy paste hier trouw de principes toe van architect en theoreticus Viollet-le-Duc, die vond dat ornament uit functie moest voortkomen.
In het midden van de ketting bevindt zich een driehoek met gebogen zijden, bekend als de Reuleaux-driehoek. Deze geometrische vorm, die al sinds de 13e eeuw in de architectuur wordt gebruikt, werd in de 19e eeuw getheoretiseerd door de Duitse ingenieur die er een symbool van de mechanische techniek van maakte. Serrurier-Bovy koos deze driehoek als logo voor zijn bedrijf Serrurier & Compagnie en onderstreepte daarmee het belang van mechanische processen in zijn werk als architect.
Er werden een dozijn gelijkaardige juwelen gemaakt, maar het lijkt erop dat ze enkel werden gedragen door familieleden van de architect, met name zijn vrouw Marie Bovy en zijn dochter. Net als bij Horta en van de Velde werden deze juwelen nooit op de markt gebracht of in massa geproduceerd en bleven ze intieme en exclusieve creaties.
De tentoonstelling Belgische Art Nouveau toont ook een armband.
De Koninklijke musea van Kunst en Geschiedenis tonen een ketting die recent aangekocht is met dank aan de Koning Boudewijn Stichting. Daarnaast, toont het Musée d’Orsay (Parijs) ook twee juwelen: een ketting en een parelketting.
TENTOONSTELLING
Belgische Art Nouveau. Tot 5 januari 2025
Reserveer hier uw bezoek aan het Maison Hannon