Georges Lemmen & Les XX
Dit is de omslag van de catalogus voor de voorlaatste tentoonstelling van de Cercle Artistique des XX. Na tien jaar van interne en interpersoonlijke conflicten wordt de salon in 1893 ontbonden. Het jaar daarop, in 1894, herrijst het initiatief onder de naam La Libre Esthétique.
De ontwerper van deze catalogusomslag is Georges Lemmen, een van de oprichters van de kring. Net als veel van zijn collega’s is Lemmen opgeleid als schilder, maar hij heeft ook een grote interesse in de decoratieve kunsten. Zijn werk omvat onder andere ontwerpen voor behangpapier, textiel, affiches en keramiek.
Voor deze omslag hanteert Lemmen dezelfde krachtige beeldentaal die hij een jaar eerder gebruikte voor de catalogus van dezelfde groep (ook te zien in onze tentoonstelling). Het ontwerp wordt gekenmerkt door een evenwichtige compositie, waarin het dichte patroon wordt gebalanceerd door het gebruik van slechts twee kleuren: zwart en rood. Deze sobere kleurkeuze en de dynamische penseelvoering tonen Lemmens affiniteit met de (boek)drukkunst en zijn bewondering voor de meesters van de Japanse prentkunst. De manier waarop de compositie is opgebouwd, weerspiegelt duidelijk deze invloed uit het Verre Oosten.
De golvende zwarte lijnen suggereren een uitgestrekte grond die zich lijkt te vermengen met de lucht, die op haar beurt wordt opgeroepen door subtiele rimpelingen, waardoor het perspectief wordt afgevlakt. Centraal in de compositie staat een stevige fruitboom, waarvan de wortels kronkelen en verstrengeld zijn als de tentakels van een kwal. Dit beeld roept vernieuwing, vitaliteit en de kracht van de natuur op.
Mogelijk verbeeldt Lemmen op symbolische wijze de aspiraties van de XX. Hun naam prijkt in helderrood in het midden van de compositie, op een vlag met gevlamde randen die in de wind lijkt te dansen. De krachtige uitstraling van de omslag maakt de catalogus tot een waar verzamelobject, net zoals de tentoonstelling die erin wordt gedocumenteerd.
Deze aandacht voor de kleinste details binnen het geheel van de tentoonstelling is typerend voor de aanpak van Les XX en later La Libre Esthétique. De verfijnde esthetiek en het streven naar een vorm van totaalkunst onderscheiden hen duidelijk van de meer traditionele, officiële salons waarvan ze zich wilden distantiëren.
Te ontdekken in de tijdelijke tentoonstelling Belgische art nouveau. Van de Velde, Serrurier-Bovy, Hankar... & Co
Tot 4 mei 2025
Boek uw ticket hier.