Een affiche van Adolphe Crespin
Deze poster van Adolphe Crespin is een reclame voor het atelier van Paul Hankar, dat rond 1894 opent in de rue Defacqz 63 (nu nummer 71). Sinds 1888 werkt Hankar nauw samen met Crespin om decoratieve elementen voor zijn gebouwen te ontwerpen, zoals textiel, sgraffiti en behangpapier.
Op het hoogtepunt van Hankars carrière is de poster een krachtig middel om zijn vernieuwende stijl te verspreiden. Door het flexibele formaat en de nieuwe kleurendruktechnieken brengt het medium een revolutie teweeg in de toegepaste kunst.
Op de poster zien we Hankar aan het werk in zijn atelier. De achtergrond, met een honingraatmotief, roept het beeld van een bijenkorf op. Hankar draagt comfortabele pantoffels, een bril en houdt een sigaret in zijn linkerhand terwijl hij met een stift in zijn rechterhand een tekening bijwerkt. Verschillende elementen benadrukken zijn rol als architect: de lineaal bovenaan verwijst naar zijn leeftijd (35), het schietlood aan de linkerkant naar zijn landmeterkwaliteiten, en het geodriehoekpatroon op zijn bureau naar zijn technische kennis.
Naast zijn beroep laat de poster ook Hankars artistieke stijl zien, met duidelijke verwijzingen naar het Verre Oosten. Crespin's ontwerp is gestileerd maar rijk aan symboliek en realisme. De affiche wordt in binnen- en buitenland geprezen voor haar vernieuwende aanpak. Crespin biedt een persoonlijke kijk op een architect die 's avonds geconcentreerd verder werkt aan zijn ontwerpen. Voor het eerst wordt een architect niet via zijn gebouwen, maar door zijn eigen portret gepresenteerd: de architect als kunstenaar.
Verken dit werk dat een belangrijke fase in de carrière van de kunstenaar markeert in onze tijdelijke tentoonstelling Belgische Art Nouveau.
Belgische Art Nouveau. Van de Velde, Serrurier-Bovy, Hankar & Co.
Tot 4 Mei 2025