De heropleving van vakmanschap: rondleiding met Archiweek
Binnen het thema ‘De heropleving van vakmanschap’ in Brussel is het belangrijk om de aandacht te vestigen op de ambachten van de fameuze art-nouveau-architectuur. We zoomen in op Maison Hannon, dat exact 120 jaar geleden gebouwd in opdracht van Edouard Hannon. Het is het eerste art-nouveaugebouw van Belgisch architect Jules Brunfaut. Met de permanente scenografie uit 2023 van Aslı Çiçek is dit een passend moment om tegelijkertijd de ambachtslieden van het verleden, de restaurateurs en restauratrices van het erfgoed en de hedendaagse ontwerpers en ambachtslieden in de schijnwerpers te zetten.
Maison Hannon is een meesterwerk van art nouveau-architectuur in Brussel, dat op unieke wijze Belgische en Franse art nouveau-stijlen combineert. Het huis beschikt over kenmerkende elementen zoals een metalen serre die de straat op uitsteekt en een reliëf van Victor Rousseau, dat de tijd symboliseert die is opgehouden bij zonsondergang. In 1979 werd het gebouw aangekocht door de Gemeente Sint-Gillis en geleidelijk gerestaureerd, inclusief de opname van het interieur in 1983 en een significante renovatiecampagne om structurele achteruitgang tegen te gaan en de ruimte te moderniseren voor de Contretype-galerij, die het werk van Édouard Hannon promootte. Na het vertrek van Contretype in 2014 had het huis verdere restauratie nodig om zijn verslechterende fresco's en mozaïeken te redden. In 2019 werd de non-profitorganisatie Maison Hannon opgericht om het gebouw als museum te behouden, in samenwerking met het Horta Museum, en zo de voortdurende restauratie en publieke waardering van deze architectonische parel te waarborgen.
Elk jaar zal Maison Hannon een tijdelijke tentoonstelling organiseren die aansluit bij zijn DNA: kunst in België en Frankrijk; symbolisme. De bedoeling is om bezoekers interdisciplinaire tentoonstellingen over kunst en geschiedenis aan te bieden, met een focus op de periode rond 1900. De verfijnde interieurs van deze stadwoning vormen de achtergrond voor de voorgestelde scenografie, die respectvol, discreet en ontworpen is met minimale ingrepen. Draagbare displays, die flexibel in hun concept, worden aangeboden als basis voor toekomstige tentoonstellingen. Hun installatie zal de binnenruimtes van het Hannon Museum niet beïnvloeden. De vitrines behoren tot een kleine familie, rigide maar goedproportioneel in hun ontwerp. De toegepaste materialiteit van het roestvrij staal is opzettelijk geen onderdeel van de art nouveau-stijl, terwijl de verhoudingen en typologie de goed ontworpen meubels van dit genre weerspiegelen. Vierkante acrylpanelen dienen als voetstukken voor meubels die door de tentoonstellingsruimtes zijn verspreid. De lichte glans op het oppervlak van de acrylplaten garandeert een subtiele grens tussen de bezoeker en de exposities, zonder de visuele waarneming van de originele vloeren te onderbreken.