Close the Doors, Lift the Curtain:
Wagnerism, Art Nouveau and the Interior Experience
Lecture by Dagmar Thielen
In de 19e eeuw verschoof de kunst in Europa van een focus op uiterlijke schoonheid en vakmanschap naar het verkennen van de innerlijke menselijke ervaring. Schilders, schrijvers, musici en architecten zochten naar manieren om emotie, verbeelding en innerlijk leven uit te drukken, overtuigd dat kunst het heden kon verlengen door de toekomst vorm te geven. Richard Wagner stond aan de voorhoede van deze verschuiving en bracht muziek, enscenering, licht, kleur en architectuur samen op een manier die de kunst onherroepelijk beïnvloedde.
Deze lezing onderzoekt hoe Wagners meeslepende ideeën over architectuur, bewegende decors, muziek en ervaring weerklonken in het wagnerisme, de artistieke beweging die later verweven raakte met symbolisme en art nouveau en het doel en de beleving van kunst ingrijpend veranderde. Door het gordijn van theatrale technieken op te lichten en de deuren van Brusselse interieurs te sluiten, verkent deze lezing hoe het einde van de 19e eeuw nieuwe manieren uitvond om ruimte te ervaren, die nog steeds onze ideeën over sfeer, onderdompeling en het gevoel van “iets hogers dan onszelf” in kunst beïnvloeden.
In het Engels.
Dagmar Thielen (KU Leuven – Coventry University) is doctoraatsonderzoeker in architectuurgeschiedenis, gespecialiseerd in wagnerisme, interioriteit en de ruimtelijke verbeelding van de 19e eeuw. In 2025 ontving zij de Ludwigprijs voor haar werk over wagnerisme en werkt momenteel mee aan de reconstructie van Wagners Wandeldekorationen als onderdeel van een groter tentoonstellingsproject.